“This series was made by photographing the sky on sunny days using slide film, cutting out the positive images, and folding them into small boxes. Naturally, the sky is enormous and extends out over everyone, but these small and delicate boxed skies do not span great distances. Each represents a particular sky that was over my head at a particular moment. Instead of being closed, however, these small yet important specks also represent a new beginning. For me, they are a site of production that has reality.”
Himmel und das Sonnenlicht bilden den sich über den Straßen immer wieder öffnenden Hintergrund des Lebens der Menschen in den Städten. Der Wunsch, aus dem Himmel das Stück herauszutrennen, unter dem kein anderer Mensch als man selbst sich befindet, und diesen Teil sein eigen zu nennen, ist ein romantischer Versuch, den Bezug zwischen sich und der Welt zu begreifen. Die Kategorien „innen” und „außen” und mit ihnen verbunden die Vorstellung von Enge und Weite bilden sich aus dem Verhältnis des Individuums zur Gesellschaft. Doch drückt die eine stets auch die andere mit aus. So wie bei Higuchis Boxen das gleiche Bild entsteht, schaut man von außen in das Innere der Box oder stellt sich vor, von innen hinauszuschauen. Der Diafilm, das Medium dieser Arbeit, tritt aufgrund seiner Transparenz in den Hintergrund und läßt Himmel, Wolken und Natur zu den flüchtigen Grenzen eines imaginären Raumes Gestalt werden. Und so kommt es, daß ein 3 x 3 x 3 cm großes Kästchen nicht nur den Himmel des Künstlers an einem bestimmten Tag einfängt, sondern daß es zugleich ein ganzes Universum in sich aufnehmen kann.
The sky shining over the city streets forms a constant backdrop to urban life. The desire to detach a piece from this sky and claim it as one’s own–a private sky that solely covers oneself–represents nothing less than a romantic attempt to comprehend the relationship between the self and the world. The categories “inside” and “outside”, as well as the closely-related notions of narrowness and breadth, are culturally determined, yet the one always expresses itself through the other. The same phenomenon occurs when viewing Higuchi’s boxes, as one looks from the outside into the interior of the box or imagines that one is looking from the inside out. The slide film, the medium of this work, retreats into the background because of its transparency and allows the sky, clouds, and nature to take shape within the ephemeral borders of an imaginary space. This is how a 3 x 3 x 3 cm long box is capable of not only capturing the artist’s sky on a particular day, but also containing a whole universe within itself.