Satoshi Otsuka

Satoshi Otsuka

“Next Room”
In den Rahmen einer Tür ist ein großer Spiegel eingepaßt. Er verschließt so den Zugang zum letzten Raum, an dessen Stelle sich der Ausstellungsraum reflektiert, jedoch ist sein Spiegelbild unscharf. Lediglich in der Nähe der Mitte dieses Spiegelbildes steht klar wie ein Diamant ein Lichtpunkt, der scheinbar aus dem Nichts hervortritt und als die einzige, sich ins Unendliche verlierende Spur des unzugänglichen Raumes einen Schweif aus weiteren Lichtern nach sich zieht. Zwei Fotografie-Paare zeigen Fensterpartien des letzten Raumes. Dabei entstanden die zwei Fotografien jeweils aus ein und derselben Quelle – beide zeigen das zueinander gespiegelte Abbild desselben Negatives und erzeugen gemeinsam einen neuen Raum. In die Scheibe des Fensters des Ausstellungsraumes sind Diafilmstreifen installiert. Ihre Wahrnehmung ergibt sich aus dem Licht, das zum Zeitpunkt der Aufnahme auf den Film gebannt wurde und zum anderen aus dem Tageslicht, das aktuell durch Fenster und Film in den Raum hereintritt.
A large mirror is inserted into a doorframe. It closes off the entrance to the next room, in whose place one sees instead the reflection of the exhibition space, although this mirror image is out of focus. In the middle of this image a point of light stands out as clear as a diamond. It seems to emerge out of nowhere, and a trail of other lights stretches out in the infinitely retreating space behind it. Two pairs of photographs present window sections from the next room. These images emerge simultaneously from the same source–the mirrored reproduction of the same negative– nd collectively they produce a new room. Strips of slide film are also installed in the window panes of the exhibition space. The images one perceives when viewing these slides are thus the combined result of two different light sources: the light captured on film at the time it was shot and the sunlight penetrating the window and the film at the time it is viewed.
“We feel sincerity from nature. None of us can deny its beauty. Whenever we earnestly wish for artistic experience, we can gain it from natural phenomena. Although it is artificial, art also attempts to approach this universal beauty, which can be described as “the memory of the human species.” Ionian philosophers found water, fire, or the atom to be the source of everything. For art, it is the purified artistic experience that is universal. Even though such an experience does not exist now or in the past, we can become closer to that condition if we truly seek it. This pursuit is the true intention of artists, and the possibility of achieving it is our salvation.” Shigeo Handa from the exhibition catalog “The Essential” 2002, Chiba City Museum of Art, Japan